Taal is van invloed op latere rekenvaardigheden
- Geplaatst door TVCN |
- 29-10-2013

Een nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat het leren van taal in bepaalde mate ook van invloed is op latere rekenkundige vaardigheden. Wanneer iemand een kind leert praten en daarbij regelmatig cijfers gebruikt, zou het kind volgens het onderzoek een betere voorsprong in rekenen krijgen dan wanneer hij gewoon 1-2-3 enzovoorts moet onthouden.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Californië in San Diego, VS, onder leiding van David Barner, professor psychologie en linguïstiek van de divisie Sociale Wetenschappen. Het onderzoek richt zich op hoe goed kinderen van 2 tot 4 jaar cijferconcepten begrijpen.
Volgens Barner is het al sinds de jaren '70 bekend dat leren tellen anders is dan het begrijpen wat getallen eigenlijk betekenen. Een kind dat cijfers in de juiste volgorde kan opzeggen, is niet noodzakelijkerwijs in staat om een goed antwoord te geven op een simpel rekensommetje als bijvoorbeeld 1+2. Ook is het bekend dat latere wiskundige prestaties worden beïnvloed door de zeer vroegste ervaringen, alleen kon men er tot nu niet de vinger op leggen wat er dan precies toe deed in deze vroege ervaringen.
Daarom is Barner, samen met een aantal collega's van andere universiteiten, op zoek gegaan naar de mogelijke invloed van taal. De basis van het onderzoek werd gevonden bij sprekers van de Sloveense taal en sprekers van het Saoedische dialect van het Arabisch. In beide gevallen, naast enkelvoud en meervoud van woorden, kennen de talen een fijnere grammaticale onderscheiding voor sets van twee. Ze hebben een zogenaamde 'dubbele markering', een stukje grammatica dat vergelijkbaar is met een meervoud, maar dat sprekers gebruiken als het over hoeveelheden van precies twee gaat.
Kinderen die deze talen spreken, lijken het concept van 'twee' veel eerder te begrijpen dan andere kinderen, zegt Barner. Zelfs wanneer de kinderen weinig of geen training in tellen hebben gehad. In feite zijn ze sneller met het leren van cijferwoorden dan kinderen die bijvoorbeeld Russisch, Japans en Mandarijn-Chinees spreken, ondanks het feit dat sommige van hen juist veel meer ervaring hebben in het leren tellen.
"Ons onderzoek levert het sterkste bewijs tot nu toe dat de taal die een kind spreekt van invloed is op de snelheid waarmee ze cijferwoorden leren. En ook dat het horen van cijferwoorden in naturalistische spraak - niet alleen in telroutines en -procedures - een cruciaal onderdeel is in het leren van cijferwoorden", aldus Barner.
Interessant is wel dat het vroege voordeel van taal weer lijkt te verdwijnen wanneer er werd gekeken naar cijfers hoger dan twee en wanneer de kinderen opgroeien. Waar er nog drastische verschillen waren tussen 2-jarigen met een 'dubbele markering'-taal en andere kinderen, begrepen op 4-jarige leeftijd de andere kinderen juist weer beter de concepten 'drie' en hoger.
Volgens Barner is het dus ook belangrijk dat kinderen de reguliere telroutines leren, bijvoorbeeld aan de hand van liedjes zoals '1, 2, 3, 4 hoedje van papier'. Maar het is evengoed minstens zo belangrijk om cijfers in natuurlijke spraak te gebruiken bij zeer jonge kinderen. Bijvoorbeeld door "dat zijn twee schoenen" te zeggen wanneer iemand naar een paar schoenen wijst.
Recente blogs
Categorieën
Archief
- april 2018 (1)
- maart 2018 (8)
- februari 2018 (8)
- januari 2018 (9)
- december 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (9)
- september 2017 (8)
- augustus 2017 (10)
- juli 2017 (6)
- mei 2017 (5)
- april 2017 (4)
- maart 2017 (6)
- februari 2017 (6)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (2)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (4)
- september 2016 (4)
- augustus 2016 (3)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (4)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (4)
- maart 2016 (4)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (3)
- september 2015 (4)
- augustus 2015 (2)
- juli 2015 (3)
- juni 2015 (3)
- mei 2015 (3)
- april 2015 (5)
- maart 2015 (7)
- februari 2015 (5)
- januari 2015 (5)
- december 2014 (7)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (4)
- september 2014 (5)
- augustus 2014 (4)
- juli 2014 (4)
- juni 2014 (5)
- mei 2014 (5)
- april 2014 (3)
- maart 2014 (5)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (4)
- november 2013 (4)
- oktober 2013 (6)
- september 2013 (5)
- augustus 2013 (5)
- juli 2013 (3)
- juni 2013 (4)
- mei 2013 (3)
- april 2013 (2)
- maart 2013 (10)
- februari 2013 (3)
- januari 2013 (7)
- december 2012 (4)
- november 2012 (7)
- oktober 2012 (4)
- september 2012 (3)
- augustus 2012 (3)
- juli 2012 (8)
- juni 2012 (5)
- mei 2012 (7)
- april 2012 (12)
- maart 2012 (17)
- februari 2012 (13)
- januari 2012 (8)
- december 2011 (9)
- november 2011 (3)