Corona update (23 maart 2020):
Tolk nodig? Een conference call of video is dé oplossing

Op dit moment werken we allemaal thuis om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Toch zijn er gesprekken die door moeten gaan waarbij een tolk nodig is. Had je al gedacht aan een conference call met tolk? Of een videotolk? Tijdens het gesprek hoef je dan niet op dezelfde locatie te zijn als jouw relatie of cliënt en heb je wel het gemak van een tolk.

Conference call met tolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22 of online met deze link.
  2. Er wordt gevraagd naar de gewenste taal.
  3. De verbinding met de tolk wordt gemaakt.
  4. Een instructiebandje wordt gestart.
  5. De verbinding met de cliënt/relatie en de andere gesprekspartners wordt gemaakt.
  6. Let op: wanneer je niet gelijk verbinding kan maken met een van de gesprekspartners toets dan *0# om het opnieuw te proberen, verbreek de verbinding niet.

Download gratis het handige overzicht!

Een conference call is mogelijk met maximaal 5 personen: jij, de cliënt/relatie, de tolk en maximaal 3 andere gesprekspartners. Bij een schaarse taal, kan je beter de conference call met tolk vooraf reserveren. In 80% van alle 200 talen heb je direct een tolk aan de lijn.

Videotolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22.
  2. Geef aan dat je geïnteresseerd bent in een videotolk.
  3. Geef aan welk videoplatform je wilt gebruiken.
  4. Wij denken met je mee over de juiste (technische) oplossing, we ondersteunen de meeste videoplatforms.*
  5. Ons doel is om binnen 24 uur een tolk voor jouw videodienst te hebben!

TVcN blijft 24/7 voor jou beschikbaar. Tolk direct spreken of reserveren? Bel 088 255 52 22 of vraag online aan met deze link.

*Het is belangrijk dat het videoplatform de mogelijkheid biedt om voorafgaand aan het gesprek een deelname link te delen met de tolk.

Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22
Thuiswerken door corona?
Tolk nodig?
Een conference call is de oplossing.

Tolkenapp in de ambulance

Axira en TVcN

De proef waarbij ambulancepersoneel in de regio Zuid Holland Zuid werkt met een tolken-app is succesvol verlopen. In 2017 startten Axira en TVcN de samenwerking voor het ontwikkelen van een tolken-app voor het ambulance personeel. De eerste versie van de app is nu getest en voldoet al prima. Patiënten kunnen in acht talen en picto’s duidelijk maken waar ze bijvoorbeeld pijn hebben. Als dit niet voldoende is schakelen ze een tolk bij. Dit kan in ruim 200 talen.

Verder ontwikkelen

Maar het kan nog beter. Deze week hebben Axira en TVcN hun overeenkomst verlengd. Samen gaan ze aan de slag om de app verder te ontwikkelen. Fijn is dat nu ook andere overkoepelende ambulance organisaties interesse hebben. Heb jij ook interesse? Neem contact op met Guido Vroman, mail guido.vroman@tvcn.nl of bel 06 551 28 610.

Mei 2019 na de evaluatie

Wilfred van der Wal gebruikte de app het afgelopen jaar vijf keer, onder meer om een Poolse man te helpen. Als het aan Van der Wal ligt wordt het project uitgebreid naar andere regio’s. “Ik gebruik de app echt alleen als mensen geen andere taal spreken dan hun eigen taal. Vijf keer is niet veel, maar het is wel een nuttige app om te hebben”, zegt hij.

Zo gebruik je de app

De verpleegkundige laat zien hoe de app werkt. Eerst kies je een taal. Dan worden een aantal vragen gesteld in bijvoorbeeld het Pools. “Waar heeft u pijn bijvoorbeeld. De patiënt kan dan op het plaatje van een poppetje aangeven waar hij pijn heeft en in de app een pijnscore geven.”

Niersteenaanval

De Pool die Van der Wal hielp had een niersteenaanval. ”Daar bleek hij in Polen al een keer voor behandeld te zijn. Je kan ook met handen en voeten met elkaar praten, maar dat leidt tot onduidelijkheid. Doordat ik zijn klacht goed begreep, kon ik hem verder helpen. ”

RTV Rijnmond

Sommige ambulancemedewerkers gebruiken Google Translate. “Dat is ook een optie, maar in deze app worden gerichte vragen gesteld. Dat gaat sneller”, meent de ambulancemedewerker. Luister ook naar het interview bij RTV Rijnmond

  • Wij helpen mensen elkaar te begrijpen
  • Sociaal bewust
  • Taal- en cultuurspecialist
  • 1500 tolken
  • 200 talen

Interesse in de ambulance app?

Director relatiebeheer & sales +31 (0)6 55128610 Whatsapp Mail

Interesse in de ambulance app?