Corona update (23 maart 2020):
Tolk nodig? Een conference call of video is dé oplossing

Op dit moment werken we allemaal thuis om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Toch zijn er gesprekken die door moeten gaan waarbij een tolk nodig is. Had je al gedacht aan een conference call met tolk? Of een videotolk? Tijdens het gesprek hoef je dan niet op dezelfde locatie te zijn als jouw relatie of cliënt en heb je wel het gemak van een tolk.

Conference call met tolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22 of online met deze link.
  2. Er wordt gevraagd naar de gewenste taal.
  3. De verbinding met de tolk wordt gemaakt.
  4. Een instructiebandje wordt gestart.
  5. De verbinding met de cliënt/relatie en de andere gesprekspartners wordt gemaakt.
  6. Let op: wanneer je niet gelijk verbinding kan maken met een van de gesprekspartners toets dan *0# om het opnieuw te proberen, verbreek de verbinding niet.

Download gratis het handige overzicht!

Een conference call is mogelijk met maximaal 5 personen: jij, de cliënt/relatie, de tolk en maximaal 3 andere gesprekspartners. Bij een schaarse taal, kan je beter de conference call met tolk vooraf reserveren. In 80% van alle 200 talen heb je direct een tolk aan de lijn.

Videotolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22.
  2. Geef aan dat je geïnteresseerd bent in een videotolk.
  3. Geef aan welk videoplatform je wilt gebruiken.
  4. Wij denken met je mee over de juiste (technische) oplossing, we ondersteunen de meeste videoplatforms.*
  5. Ons doel is om binnen 24 uur een tolk voor jouw videodienst te hebben!

TVcN blijft 24/7 voor jou beschikbaar. Tolk direct spreken of reserveren? Bel 088 255 52 22 of vraag online aan met deze link.

*Het is belangrijk dat het videoplatform de mogelijkheid biedt om voorafgaand aan het gesprek een deelname link te delen met de tolk.

Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22
Thuiswerken door corona?
Tolk nodig?
Een conference call is de oplossing.

Online aanvragen van tolken scheelt de helft van je tijd

Aafke ten Napel RvR

Vandaag ga ik op bezoek bij Aafke ten Napel. Aafke is  al 21 jaar verantwoordelijk voor de dagelijkse organisatie bij de Raad voor Rechtsbijstand (RvR); waarvan de laatste jaren in de aanmeldcentra Den Bosch en Budel.

Zodra ik het aanmeldcentrum (AC) in Den Bosch binnenloop zie ik een bordje ‘tolkenwachtruimte’ staan. Een handjevol tolken zitten in de wachtruimte op hun beurt te wachten. Tolken zijn hier dagelijks een onderdeel van het aanmeldproces van asielzoekers.

Aafke haalt me op en we gaan in gesprek in het kantoor van de RvR. Ongehinderd door enige kennis stel ik mijn vragen.

Wat is een aanmeldcentrum?

Aafke: “Asielzoekers melden zich na aankomst in Nederland bij het aanmeldcentrum in Ter Apel (over land) of Schiphol (via lucht). Dan volgt de aanmeldprocedure. Daarna wordt de 8-daagse asielprocedure ingepland. RvR koppelt dan een advocaat aan client. In Nederland zijn er vijf AC’s waar de AA procedure plaats vindt: Den Bosch, Budel, Zevenaar, Schiphol, Ter Apel.”

Wat doet de RvR?

Aafke: “De Raad organiseert en coördineert de rechtsbijstand voor asielzoekers. Inclusief de hulp van een tolk of vertaler. Het is hier een komen en gaan van advocaten, tolken en asielzoekers.”

Sinds 2015 heeft de Raad voor de levering van de tolkdiensten een overeenkomst met Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN).

Hoe vraag je de tolken aan bij TVcN?

Tolkentelefoon

Aafke: “In 2015 gingen alle reserveringen via de tolkentelefoon. De advocaat meldt dat er een tolk nodig is bij de procedure en wij voeren dat uit. In 2015 toen de asielstroom net op gang kwam zat ik constant aan de telefoon om tolken aan te vragen.

Online aanvragen van tolken

Daarom ben ik nu zo blij met het online aanvragen van de tolken. Dit scheelt me de helft van de tijd! Het is een super makkelijk systeem waarin je overzichtelijk ziet wat, wanneer en in welke taal je hebt aangevraagd.”

Wennen

Aafke vervolgt: “Een aantal van mijn collega’s gebruiken nog wel de telefoon voor het aanvragen. Sommige mensen houden niet zo van veranderingen of hebben meer tijd nodig om aan het online aanvragen te wennen. Jammer want je doet jezelf tekort.”

Tips en tricks

Aan het einde van het gesprek vraag ik aan Aafke of er nog zaken zijn die handiger of slimmer kunnen bij het online aanvragen. Zij en haar team werken immers dagelijks met het systeem. Nou die zijn er. Met een tas vol tips en tricks rij ik naar de ICT afdeling van TVcN. Eens kijken wat er mogelijk is. Opdrachtgevers zoals Aafke ten Napel, daar kan je geen genoeg van krijgen. Fijn dat er zo met ons mee wordt gedacht.

 

  • Wij helpen mensen elkaar te begrijpen
  • Sociaal bewust
  • Taal- en cultuurspecialist
  • 1500 tolken
  • 200 talen

Vragen?
stel ze aan Eva

+31 (0)88 255 52 22 Whatsapp Mail

Vragen over online tolkendiensten?