Corona update (23 maart 2020):
Tolk nodig? Een conference call of video is dé oplossing

Op dit moment werken we allemaal thuis om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Toch zijn er gesprekken die door moeten gaan waarbij een tolk nodig is. Had je al gedacht aan een conference call met tolk? Of een videotolk? Tijdens het gesprek hoef je dan niet op dezelfde locatie te zijn als jouw relatie of cliënt en heb je wel het gemak van een tolk.

Conference call met tolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22 of online met deze link.
  2. Er wordt gevraagd naar de gewenste taal.
  3. De verbinding met de tolk wordt gemaakt.
  4. Een instructiebandje wordt gestart.
  5. De verbinding met de cliënt/relatie en de andere gesprekspartners wordt gemaakt.
  6. Let op: wanneer je niet gelijk verbinding kan maken met een van de gesprekspartners toets dan *0# om het opnieuw te proberen, verbreek de verbinding niet.

Download gratis het handige overzicht!

Een conference call is mogelijk met maximaal 5 personen: jij, de cliënt/relatie, de tolk en maximaal 3 andere gesprekspartners. Bij een schaarse taal, kan je beter de conference call met tolk vooraf reserveren. In 80% van alle 200 talen heb je direct een tolk aan de lijn.

Videotolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22.
  2. Geef aan dat je geïnteresseerd bent in een videotolk.
  3. Geef aan welk videoplatform je wilt gebruiken.
  4. Wij denken met je mee over de juiste (technische) oplossing, we ondersteunen de meeste videoplatforms.*
  5. Ons doel is om binnen 24 uur een tolk voor jouw videodienst te hebben!

TVcN blijft 24/7 voor jou beschikbaar. Tolk direct spreken of reserveren? Bel 088 255 52 22 of vraag online aan met deze link.

*Het is belangrijk dat het videoplatform de mogelijkheid biedt om voorafgaand aan het gesprek een deelname link te delen met de tolk.

Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22
Thuiswerken door corona?
Tolk nodig?
Een conference call is de oplossing.

Zijn tweetalige kinderen slimmer?

Vroeg geleerd is oud gedaan. Dat geldt nagenoeg voor alles in ons leven, ook voor taal. We weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn om een tweede taal te leren wanneer we ouder worden. Zelfs tegen de tijd dat we een tiener zijn, kost het veel meer concentratie en oefening dan voor een jonger kind.

Een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat baby’s en peuters die tweetalig zijn, een groter academisch voordeel kunnen hebben wanneer ze ouder worden dan hun eentalige leeftijdsgenoten. Blootgesteld worden aan een tweede taal op jonge leeftijd helpt kinderen niet alleen een tweede taal sneller te leren, het kan ook helpen bij toekomstige studies.

Onderzoekers hebben dit vastgesteld door baby’s te observeren hoe snel ze verveeld raken door vertrouwde voorwerpen en geïntrigeerd worden door iets nieuws. Eerdere studies hebben uitgewezen dat de snelheid waarmee kinderen verveeld raken met een bekend beeld en hoe snel ze zich op iets meer unieks concentreren, een voorspeller is van betere pre-school ontwikkelingen. Uit andere studies is ook voortgekomen dat baby’s die dit gedrag vertoonden, hogere prestaties tonen in verschillende domeinen van cognitie en taal later in hun leven.

In dit nieuwe onderzoek wilden de wetenschappers zien of in dit verband tweetalige kinderen een voordeel zouden kunnen hebben ten opzichte van ééntalige kinderen. Baby’s kregen een gekleurd beeld te zien van een van een beer of een wolf. Voor de helft van de groep was de beer het ‘vertrouwde’ plaatje, terwijl de wolf het ‘nieuwe’ plaatje was. Voor de andere helft van de groep gold het omgekeerde. Uiteindelijk hebben de onderzoekers vastgesteld dat tweetalige baby’s veel sneller verveeld raakten door het vertrouwde plaatje dan de ééntalige kinderen.

Volgens de onderzoekers is het verzamelen van gegevens één van de grootste uitdagingen bij kinderonderzoek. Visuele gewenning werkt wonderwel, want het duurt slechts een paar minuten en speelt in op wat baby’s zo natuurlijk doen: het snel geïnteresseerd raken in iets nieuws en dan snel gaan overgaan naar iets anders. Zelfs al is het een vrij eenvoudige taak, visuele gewenning toont aan dat latere cognitieve ontwikkeling voorspeld kan worden in de vroege jeugd van een kind.

Het leren en spreken van een taal is een wonderbaarlijk stukje vernuft in de hersenen. Het leren van twee talen is een cognitieve ontwikkelingstraining. Het traint de hersenen anders te leren denken en om meer dan één woord te associëren met hetzelfde beeld of gedachte. In dit geval ontdekten de onderzoekers dat de cognitieve prestaties van tweetalige baby’s waren toegenomen doordat zij worden blootgesteld aan twee talen.

Het leren van een tweede taal kan voor volwassenen nauwgezet en intensief zijn. Wij gaan er vanuit dat dit ook geldt voor jonge kinderen, denkende dat het voor enorme verwarring zorgt wanneer zij in hun hoofd moeten jongleren met twee talen. Een groot aantal studies hebben echter aangetoond dat juist baby’s goed kunnen omgaan met het verwerven van twee talen. Er kan geconcludeerd worden dat zij hier in feite later voordeel uit kunnen halen.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Child Development.

Vragen?
stel ze aan Eva

+31 (0)88 255 52 22 Whatsapp Mail

Spreek je maar één taal? Wij hebben tolken in bijna 200 talen!