Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22

Tolkentelefoon 40 jaar

Mensen elkaar laten begrijpen

We vieren feest bij TVcN. Onze eigen tolkentelefoon is 40 jaar. En dat gaan we dit jaar flink vieren. De komende periode delen we persoonlijke verhalen van klanten, tolken en TVcN medewerkers die 40 jaar met de tolkentelefoon zijn verbonden. De tolkentelefoon is een begrip in de zorg, overheid, justitie en gemeenten.

Hoe is het allemaal zo gekomen?

We nemen je kort mee vanaf de woelige zeventiger jaren.
In 1976 wordt Stichting Tolkencentra opgericht door de Rijksoverheid. Het doel is dat de communicatie tussen buitenlandse gastarbeiders en Nederlandse instellingen goed verloopt. Eerst verzorgen we alleen tolkendiensten en vertalingen in de zorg en maatschappelijke dienstverlening. Op dat moment zijn er 6 locaties: Amsterdam, Arnhem, Rotterdam, Eindhoven, Hengelo en Utrecht. De regionale tolkenbestanden zijn voldoende voor de service in deze regio’s. In 1979 beginnen we voorzichtig met de eerste telefonische tolkendiensten vooral als een tolk niet in de buurt woont.

Tolkentelefoon vanuit nood

In 1989 wordt het andere koek. De eerste asielstromen zijn een feit en tolken worden uit alle hoeken en gaten van Nederland geplukt en ingezet. Alles gebeurt nog handmatig en met papieren agenda’s en dat is best lastig. Telefonische tolkdiensten blijken dé oplossing voor de schaarste.

TAS

Halleluja! In 1995 wordt in Eindhoven TAS (Tolk Aanname Systeem) ontwikkeld. Met dit programma beheren en plannen we voor het eerst de tolkafspraken digitaal. Later krijgt ieder tolkencentra zijn eigen TAS-versie.

TVcN

In 2000 gaan de 6 verschillende Tolkencentra verder onder de naam die je kent, Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. Door het gebruik van één landelijke (TAS-) database, wordt het plannen van tolkdiensten stukken eenvoudiger.

2019

Nu, in 2019, vieren we het moment dat de tolkentelefoon 40 jaar bestaat. En we staan stil bij de nieuwe service van het online aanvragen van tolken. Nieuw, snel en modern. Het online platform om online direct je tolkdiensten aan te vragen of om je persoonlijke of telefonische tolkdienst te reserveren. Super simpel, gemakkelijk en wanneer het jou uitkomt.

Meer weten?

Interesse naar online aanvragen? Vul dan het formulier in voor je inlogcode.
Deze ontvang je binnen 24 uur per mail.

 

Vragen?
stel ze aan Eva

+31 (0)88 255 52 22 Whatsapp Mail

Stel je vragen aan Eva