Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22

Phil Bijnen. Al 42 jaar de man van TVcN.

En de geboorte van de tolkentelefoon

Het is 1976. Phil gaat uit militaire dienst en krijgt in 1977 van het GAK een sollicitatiezetje richting Stichting Tolkencentrum Brabant en Limburg te Eindhoven. Hij wordt aangenomen als administratief medewerker.

Simpel baantje?

Het lijkt een simpel baantje. De werkelijkheid is een tikkie anders, namelijk planning, handmatig telefonische diensten opzetten, klantafspraken maken, notulen bestuur opstellen, statistieken maken met de hand en typemachine, kasboek bijhouden, contante betalingen innen, vertalen van en naar o.a. het Engels en het Turks (alleen standaarddocumenten), heel veel correctiewerk, sollicitatiegesprekken met tolken en telefoonversterkers installeren bij huisartsen.

Gezellig

Phil: “Ik had best veel taken, maar het liep toen nog geen storm. Soms kreeg ik op een dag drie telefoontjes en een particuliere klant die een vertaling contant kwam afrekenen. Het was gezellig. Ons kantoor was in een huis op de bovenverdieping. Vier kamers en een balkonnetje. Elke dag deden we boodschappen en kookte een Turkse collega een warme lunch. Dat kon, want het team bestond uit vijf man.”
Naast die vijf personen was er het bestuur. Dat bestond uit vijf bestuurders van het GAK, Sector werk en welzijn, Stichting Welzijn Buitenlandse Werknemers, NCB en Advocatuur.

Ontstaan Stichting Tolkencentra

Stichting Tolkencentra bestond uit 6 locaties verspreid over heel Nederland, opgericht door het toenmalige ministerie van CRM (nu VWS) en het ministerie van Sociale Zaken & Milieuhygiëne (VoMil). Het maatschappelijk werk van Stichting Welzijn Buitenlandse Werknemers werd overmatig belast door alle extra werkzaamheden rond de gastarbeiders. Vooral de dagelijkse begeleiding van huisarts tot ziekenhuis was een groot probleem. Ze verstonden de gastarbeiders niet.

Taalprobleem opgelost

Door de tolkencentra werden freelancetolken Grieks, Turks, Marokkaans, Spaans, Italiaans, Joegoslavisch en Chinees ingehuurd. Het taalprobleem werd opgelost. De kosten waren voor rekening van de ministeries van CRM en VoMil.
Aan het einde van 1977 kreeg Phil een vervelende boodschap. Hij werd ontslagen. Het complete project Tolkencentra werd opgeheven. Het had niet het gewenste succes.

Doorstart

Verrassing. Begin januari 1978 werd Phil weer opnieuw aangenomen. Er was protest aangetekend door de diverse instanties en de Tolkencentra konden doorstarten.
Phil: “Ook toen was het nog niet druk. Als promotieactie werd toen de telefoonversterker voor de huisartsen geïntroduceerd. We kochten de versterkers massaal op bij Allwave. Persoonlijk bracht ik de versterkers langs bij de praktijken en installeerde en demonstreerde ze. De huisartsen hadden door de versterker hun handen vrij en de patiënt kon meeluisteren bij de telefonische tolkendienst. Deze kosteloze actie werd een groot succes. Werken buiten het kantoor vond ik heerlijk.“

Gooien

Op kantoor werd het steeds drukker door de eerste stroom van asielzoekers. Je merkte dit aan het vollopen van de enige papieren agenda. Al snel werden dit er drie: een voor Marokkaans, een voor Turks en een voor overige talen.
Phil: “We gooiden de agenda’s gewoon over. Dat werkte wel zo snel.”

Sprinten

Groot nadeel van agenda’s is dat ze steeds vol raken. De eerste geautomatiseerde -provisorische- oplossing was een feit: DOS-programma op een paar losse computers.
Phil: “We noemden dit het Adidas netwerk. Sprinten van de ene computer naar de andere computer en het uitwisselen van 5.25 inch floppydisks.”

Ontstaan van de tolkentelefoon

Daarna kwam snel het eerste basale planningsprogramma en was er behoefte aan een nieuwe telefooncentrale.
Het bedrijf Frontline wilde een koppeling maken tussen de telefooncentrale en een plansysteem. Voor relatief weinig, dit hadden ze namelijk nog nooit gedaan.
Phil: “Peter Jannesen van Frontline heeft daarvoor een aantal maanden bij ons op kantoor in Eindhoven gezeten en alle processen in kaart gebracht. Met succes. Het Tolkdienst Aanname Systeem (TAS) werd geboren, nu bekend als ‘de tolkentelefoon’. De andere regiolocaties kregen later hun eigen TAS.”

Samen sterk

In 2001 gingen de Tolkencentra meedoen aan de Europese aanbestedingen. Dit was het moment dat de regio’s samengingen en TVcN was een feit. Ook één database en één TAS. Onder het mom: samen zijn we sterker. Vervolgens werd er een nieuwe directeur aangesteld en vond er een grote reorganisatie plaats.
Phil mocht blijven en verhuisde van Eindhoven naar Hengelo. Hij kende daar de collega’s van de ICT- afdeling goed en ging aan de slag als applicatiebeheerder.
In 2006 kocht de ManpowerGroup TVcN en bleven twee locaties over: Hengelo en Den Bosch.

Sinds januari 2019 is TVcN zelfstandig.

Nog steeds naar mijn zin

En heeft Phil het nog steeds naar zijn zin bij TVcN?
“Waarom zou ik ergens anders gaan werken? Ik vind mijn werk uitdagend. Ik bedenk graag oplossingen en heb leuke collega’s. Daarnaast is de sfeer bij TVcN prettig en ongedwongen. Ik blijf tot aan mijn pensioen. Jullie zijn nog lang niet van mij af.” lacht Phil.

Stuur je vraag
naar Nicky

Marketing/Copywriter/Content management 0646933430 Whatsapp Mail

Stel je vragen aan Nicky