Corona update (23 maart 2020):
Tolk nodig? Een conference call of video is dé oplossing

Op dit moment werken we allemaal thuis om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Toch zijn er gesprekken die door moeten gaan waarbij een tolk nodig is. Had je al gedacht aan een conference call met tolk? Of een videotolk? Tijdens het gesprek hoef je dan niet op dezelfde locatie te zijn als jouw relatie of cliënt en heb je wel het gemak van een tolk.

Conference call met tolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22 of online met deze link.
  2. Er wordt gevraagd naar de gewenste taal.
  3. De verbinding met de tolk wordt gemaakt.
  4. Een instructiebandje wordt gestart.
  5. De verbinding met de cliënt/relatie en de andere gesprekspartners wordt gemaakt.
  6. Let op: wanneer je niet gelijk verbinding kan maken met een van de gesprekspartners toets dan *0# om het opnieuw te proberen, verbreek de verbinding niet.

Download gratis het handige overzicht!

Een conference call is mogelijk met maximaal 5 personen: jij, de cliënt/relatie, de tolk en maximaal 3 andere gesprekspartners. Bij een schaarse taal, kan je beter de conference call met tolk vooraf reserveren. In 80% van alle 200 talen heb je direct een tolk aan de lijn.

Videotolk aanvragen:

  1. Bel 088 255 52 22.
  2. Geef aan dat je geïnteresseerd bent in een videotolk.
  3. Geef aan welk videoplatform je wilt gebruiken.
  4. Wij denken met je mee over de juiste (technische) oplossing, we ondersteunen de meeste videoplatforms.*
  5. Ons doel is om binnen 24 uur een tolk voor jouw videodienst te hebben!

TVcN blijft 24/7 voor jou beschikbaar. Tolk direct spreken of reserveren? Bel 088 255 52 22 of vraag online aan met deze link.

*Het is belangrijk dat het videoplatform de mogelijkheid biedt om voorafgaand aan het gesprek een deelname link te delen met de tolk.

Binnen 1 minuut een tolk aan
de lijn?
Bel: 088 255 52 22
Thuiswerken door corona?
Tolk nodig?
Een conference call is de oplossing.

Amaniël Hagos, Eritrese alleskunner

Mensen elkaar laten begrijpen

Amaniël Hagos, Eritrese alleskunner
Amaniël Hagos, Eritrese alleskunner

 

“Er gaat zo ontzettend veel mis door gebrek aan kennis van beide partijen. Eerlijk? Ik ben altijd shit aan het opruimen. Laatst werd ik gevraagd voor taal- en cultuurhulp bij een jonge vrouw. Haar kind werd uit huis geplaatst. Dit verliep emotioneel en rustig. De vrouw zette het raam open. Ze had het warm. Ik zei ‘ze gaat springen!’ Een Eritrese vrouw, verstoten en kinderloos voelt zich niets meer waard. Net op tijd werd ze gered. De Nederlandse hulpverleners waren me dankbaar.”

Cultuurkloof

Amaniël Hagos, tolk Tigrinya en cultuurspecialist, werkt ruim 5 jaar voor TVcN.  Daarnaast heeft hij een baan als onderhoudsmonteur bij de KLM, 3 dagen per week. De andere dagen en avonden tolkt hij en begeleidt Eritrese statushouders en hun hulpverleners. “Als tolk moet ik neutraal zijn en letterlijk vertolken. Het is niet de bedoeling dat ik me bemoei met het gesprek. Maar je ziet het onbegrip tussen hulpverleners en Eritrese statushouders. Dat komt door het cultuurverschil. En wat krijg je dan?” vervolgt Amaniël. “Irritaties, verdriet, paniek en gevaarlijke situaties. Als cultuurspecialist kan ik wél de brug slaan tussen de twee culturen en voorkom je dit.”

Jong geleerd

Amaniël is een energieke gepassioneerde alleskunner met een groot hart voor de Eritrese en Nederlandse gemeenschap. Door zijn achtergrond weet hij haarfijn hoe, wat en waar het allemaal mis kan gaan. In 1986 kwam hij met zijn vader, moeder en broertjes naar Nederland. Gevlucht voor de dictatuur van het land. Hier volgde hij zijn opleidingen en stichtte zijn gezin.

“Als kind tolkte ik voor de Eritrese gemeenschap waarin ik leefde. Dat vond ik heel normaal. Wij helpen elkaar. Dat zit in onze cultuur. We zijn hecht”, zegt Amaniël.

Door de grote instroom van Eritrese vluchtelingen was er veel behoefte aan zijn taal- en cultuurkennis. Hij besloot om als zelfstandige te gaan werken. Zijn kennis van zowel de Nederlandse als de Eritrese cultuur maakt dat hij nu dag en nacht werkt.

Eritrea

Op de vraag hoe het kan dat de Eritrese statushouders moeilijk aansluiting vinden in Nederland geeft hij de volgende toelichting:

“Het leven in Eritrea is een andere wereld dan van de Nederlanders. In Eritrea is levenslange dienstplicht. Alles wordt geregeld: huisvesting, school, opleiding, zorg. Van de wieg tot de dood. Ook de RK-kerk is streng in de leer. Voorbehoedsmiddelen zijn taboe. Kinderen krijgen is je plicht. Verder heeft het land geen internet. De Eritrese bevolking is afgesloten van de buitenwereld.”

Hij vervolgt: “Ondanks deze isolatie van Eritrea krijgen de inwoners berichten van hun buitenlandse gevluchte familieleden. De boodschap is: kom naar Europa. Het is hier beter en vrij. Vervolgens vluchten ze met financiële hulp van de buitenlandse familie. Ze hebben geen idee waar ze in terechtkomen.”

Nederland

Met deze achtergrondinformatie in gedachte begrijp je beter waarom Eritreeërs in Nederland zich zo ontheemd voelen.

“Letterlijk alles is anders en vreemd in Nederland. Ze krijgen ineens geld voor de huur, zorgverzekering en levensonderhoud. Naast allerlei toeslagen waar ze recht op hebben. We verwachten dat ze de betalingen digitaal overmaken, de belastingen in de gaten houden, solliciteren voor werk en Nederlands leren”, zegt Amaniël.

Betalen?

Hij vervolgt: ”Best lastig als je dit nog nooit hebt gedaan. Hulp vragen zit niet in de cultuur Ja knikken wel, dan ben je van het gezeur af. Dit leidt tot problemen. Huur betalen? Zorgverzekering? Ik ben niet ziek. Hoezo betalen? Ze begrijpen het niet. Andersom geldt dit ook voor de hulpverleners. Die snappen het gedrag niet. Ze regelen alles voor de Eritreeërs. Dit komt simpelweg niet aan.”

Gemeente Lansingerland

De gemeente Lansingerland in combinatie met de bibliotheek en welzijnsorganisatie Kwadraat zien de problemen met de Eritrese statushouders en roepen de hulp in van TVcN. Vooral de grote financiële problemen van de Eritreeërs moeten worden aangepakt. In de gesprekken tussen TVcN en de gemeente komt de pijn van de miscommunicatie naar boven. Veel statushouders hebben forse schulden en weten geen oplossing.

Cultuuradvies en workshop

TVcN en Amaniël ontwikkelden speciaal voor deze doelgroep een workshop die bestaat uit vier kennissessies. In de eerste drie sessies wordt de statushouder meegenomen in het Nederlandse financiële landschap. In de vierde sessie wordt met iedere deelnemer een persoonlijk plan van aanpak gemaakt.

De resultaten zijn verbluffend en de deelnemers en gemeente zijn razend enthousiast. Door goed luisteren, samen draagvlak creëren en precies afstemmen op de behoefte van de opdrachtgever vonden we de juiste cultuuroplossing. En dan worden mensen gelukkig, omdat ze elkaar begrijpen.

Bekijk ook het filmpje van Amaniël

Vragen?
Stel ze aan Rianne

+31 (0)88 255 52 22 Whatsapp Mail

Stel je vragen aan Rianne