tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Babbelen tegen baby’s is goed voor hun taalontwikkeling

  • Geplaatst door TVCN |
  • 6-01-2015

Van oudsher wordt gedacht dat een verhaaltje voorlezen voor het slapengaan goed is voor de (taal)ontwikkeling van kinderen, maar volgens een Iers onderzoek is gewoon babbelen met de kleine terwijl u huishoudelijk werk doet van veel groter belang.

Onderzoekers van het Economic and Social Research Institute (ESRI) hebben onderzoek gedaan naar de impact van voorlezen voor het slapen onder 7.845 baby’s van negen maanden oud. 94 procent van de kinderen krijgt altijd plaatjes te zien, 80 procent wordt ook nog voorgelezen en 66 procent van de baby’s heeft een moeder die altijd tegen hun kind praat. De onderzoekers concludeerden dat gewoon babbelen met een kind vier keer beter is voor de communicatieve vaardigheden als ook probleemoplossende vaardigheden, dan gewoon voorlezen of het laten zien van plaatjes.

Suzanne Egan, lector in de psychologie aan de Universiteit van Limerick Mary Immaculate College vertelt dat ze is verrast door de resultaten: “We hadden gedacht dat lezen een goed effect zou hebben, misschien nog wel meer dan het praten.”

Ze zei dat het voor veel ouders gemakkelijker was om regelmatig tegen hun kinderen te praten dan al hun aandacht en tijd te wijden aan het voorlezen van een boek.

De onderzoekers gaan nu verder op zoek naar het lange termijneffect van het voorlezen en praten tegen kinderen tot drie jaar oud.

Vorig jaar suggereerde een groep deskundigen dat voorlezen aan kinderen zo’n enorme impact heeft op hun academische succes, dat ouders het al direct zouden moeten doen vanaf de geboorte.

De American Academy of Pediatrics (AAP) meldde in een beleidsverklaring dat van een voorleesroutine zelfs de jongste kinderen profiteren omdat het helpt hun woordenschat op te bouwen. Volgens de experts voorspelt voorlezen of verhaaltjes vertellen in het begin van het leven hoe goed kinderen het zullen doen als ze naar de kleuterschool gaan.

In eerdere aanbevelingen ontmoedigde de AAP ouders om kinderen onder de twee jaar bloot te stellen aan televisie omdat dit schadelijk kan zijn voor de taalontwikkeling.

Een andere studie van de Hollins University in Virginia waarschuwde voor het feit dat achtergrondgeluiden van de tv de taalontwikkeling van peuters nadelig kan beïnvloeden. Ze zeggen dat het al lang bekend is dat kinderen hun taalvaardigheid ontwikkelen door te luisteren naar hun ouders, en ouders spreken minder met hun kinderen wanneer de televisie aan staat. De hoeveelheid woorden en zinnen, alsmede het aantal nieuwe woorden die door de ouders worden gesproken zijn lager dan wanneer de tv uitgeschakeld is.