tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Zijn tweetalige kinderen slimmer?

  • Geplaatst door TVCN |
  • 9-09-2014

Vroeg geleerd is oud gedaan. Dat geldt nagenoeg voor alles in ons leven, ook voor taal. We weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn om een tweede taal te leren wanneer we ouder worden. Zelfs tegen de tijd dat we een tiener zijn, kost het veel meer concentratie en oefening dan voor een jonger kind.

Een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat baby’s en peuters die tweetalig zijn, een groter academisch voordeel kunnen hebben wanneer ze ouder worden dan hun eentalige leeftijdsgenoten. Blootgesteld worden aan een tweede taal op jonge leeftijd helpt kinderen niet alleen een tweede taal sneller te leren, het kan ook helpen bij toekomstige studies.

Onderzoekers hebben dit vastgesteld door baby's te observeren hoe snel ze verveeld raken door vertrouwde voorwerpen en geïntrigeerd worden door iets nieuws. Eerdere studies hebben uitgewezen dat de snelheid waarmee kinderen verveeld raken met een bekend beeld en hoe snel ze zich op iets meer unieks concentreren, een voorspeller is van betere pre-school ontwikkelingen. Uit andere studies is ook voortgekomen dat baby's die dit gedrag vertoonden, hogere prestaties tonen in verschillende domeinen van cognitie en taal later in hun leven.

In dit nieuwe onderzoek wilden de wetenschappers zien of in dit verband tweetalige kinderen een voordeel zouden kunnen hebben ten opzichte van ééntalige kinderen. Baby's kregen een gekleurd beeld te zien van een van een beer of een wolf. Voor de helft van de groep was de beer het 'vertrouwde' plaatje, terwijl de wolf het 'nieuwe' plaatje was. Voor de andere helft van de groep gold het omgekeerde. Uiteindelijk hebben de onderzoekers vastgesteld dat tweetalige baby's veel sneller verveeld raakten door het vertrouwde plaatje dan de ééntalige kinderen.

Volgens de onderzoekers is het verzamelen van gegevens één van de grootste uitdagingen bij kinderonderzoek. Visuele gewenning werkt wonderwel, want het duurt slechts een paar minuten en speelt in op wat baby's zo natuurlijk doen: het snel geïnteresseerd raken in iets nieuws en dan snel gaan overgaan naar iets anders. Zelfs al is het een vrij eenvoudige taak, visuele gewenning toont aan dat latere cognitieve ontwikkeling voorspeld kan worden in de vroege jeugd van een kind.

Het leren en spreken van een taal is een wonderbaarlijk stukje vernuft in de hersenen. Het leren van twee talen is een cognitieve ontwikkelingstraining. Het traint de hersenen anders te leren denken en om meer dan één woord te associëren met hetzelfde beeld of gedachte. In dit geval ontdekten de onderzoekers dat de cognitieve prestaties van tweetalige baby's waren toegenomen doordat zij worden blootgesteld aan twee talen.

Het leren van een tweede taal kan voor volwassenen nauwgezet en intensief zijn. Wij gaan er vanuit dat dit ook geldt voor jonge kinderen, denkende dat het voor enorme verwarring zorgt wanneer zij in hun hoofd moeten jongleren met twee talen. Een groot aantal studies hebben echter aangetoond dat juist baby's goed kunnen omgaan met het verwerven van twee talen. Er kan geconcludeerd worden dat zij hier in feite later voordeel uit kunnen halen.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Child Development.