tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Jongens en meisjes leren taal op een andere manier

  • Geplaatst door TVCN |
  • 1-07-2014

Volgens een nieuw onderzoek onthouden en verwerken jongens en meisjes woorden op een ander manier. Experts geloven dat taal zowel een mentaal woordenboek als mentale grammatica gebruikt. Het mentale woordenboek slaat geluiden, woorden en veel voorkomende zinnen op, terwijl mentale grammatica betrekking heeft op de realtime samenstelling van langere woorden en zinnen.

Volgens hoofdonderzoeker Dr. Christina Dye, specialist in taalontwikkeling bij kinderen aan de Universiteit van Newcastle in het Verenigd Koninkrijk, zijn de meeste onderzoekers het erover eens dat de manier waarop we taal in onze gedachten gebruiken, zowel opslag als realtime compositie omvat.

Hoe dit echter gebeurt, zoals exact identificeren welke delen van taal worden opgeslagen en welke worden samengesteld, is echter nog onduidelijk. De meeste onderzoeken over dit onderwerp zijn gericht op volwassenen en de onderzoekers wilden zien of het bestuderen van kinderen kan helpen meer te leren over deze processen.

Jonge kinderen hebben een test ondergaan op basis van 29 onregelmatige werkwoorden en 29 regelmatige werkwoorden. Daarbij werden alleen werkwoorden gebruikt die bekend moeten zijn bij 8-jarigen.

De werkwoorden werden gepresenteerd in twee zinnen. Eén kenmerkte het werkwoord in de context van de zin. De tweede zin bevatte een blanco, zodat de kinderen zelf de verleden tijdsvorm konden invullen. Bijvoorbeeld: Elke dag loop ik naar school. Net als elke dag, __ ik gisteren naar school.

De kinderen werden gevraagd om het ontbrekende woord zo snel en zo nauwkeurig mogelijk in te vullen, waarbij hun reactietijden werden geregistreerd. De resultaten werden vervolgens geanalyseerd om erachter te komen welke woorden zijn opgeslagen of realtime werden gemaakt.

Uit de resultaten bleek dat meisjes meer geneigd waren woorden en zinnen te onthouden, gebruik makende van hun mentale woordenboek, terwijl jongens gebruik maakten van mentale grammatica. Dat wil zeggen: zij stelden deze vaker samen uit kleinere delen.

De onderzoekers stelden vast dat meisjes veel meer geneigd zijn gewoon vormen als 'walked' (liep) te onthouden, terwijl jongens veel meer vertrouwden op hun mentale grammatica en 'walked' echt samenstelden uit 'walk' en 'ed'. Met andere woorden: meisjes weten gewoon dat het 'walked' moet zijn, terwijl jongens nadenken over de verledentijdsvervoeging van de stam.

Dit sluit aan bij eerder onderzoek waarin verschillen tussen de seksen zijn vastgesteld als het gaat om het onthouden van feiten en gebeurtenissen, waar meisjes ook een voordeel lijken te hebben in vergelijking met jongens.

Volgens Dr. Dye is het interessant wanneer meisjes op school vaak beter presteren dan jongens, het kan zijn dat het curriculum (leerplan) op een bepaalde manier is samengesteld waardoor het de manier waarop meisjes leren weer ten goede komt.

"Het kan de moeite waard zijn verder te onderzoeken of dit het geval is, en zo ja, of er een manier is om lessen te kunnen veranderen zodat ook jongens er het beste uit kunnen halen", aldus Dye.