tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Hersenen onthouden taal uit de eerste levensmaanden

  • Geplaatst door TVCN |
  • 20-11-2014

Volgens een recent onderzoek laat de moedertaal van een kind altijd sporen achter in de hersenen, zelfs wanneer het kind uit een ander land wordt geadopteerd. Hoewel baby’s zich volgens de onderzoekers de taal die zij horen in hun eerste dagen niet kunnen herinneren, laten de woorden toch een blijvende stempel achter op hun gedachten.

Deze studie is het eerste neurale bewijs dat er ‘sporen’ van een verloren taal achterblijven in de hersenen.

Het onderzoek is een samenwerking van wetenschappers van het Montreal Neurological Institute and Hospital en de Neuro and McGill University’s Department of Psychology in Canada. Voor het onderzoek werden de hersenen van 48 meisjes tussen 9 en 17 jaar geanalyseerd middels MRI-scans. Het ging hierbij om kinderen met Frans als moedertaal, kinderen die sinds hun geboorte tweetalig Frans-Chinees opgevoed werden en Chinese geadopteerde kinderen die nu alleen nog Frans als moedertaal hadden. De scans werden genomen terwijl de meisjes luisterden naar Chinese taalgeluiden.

Lara Pierce, een promovendus van de McGill University: “Kinderhersenen vormen representaties van taalgeluiden, maar we wilden zien of het brein deze representaties later in het leven onderhoudt, zelfs als de persoon niet meer wordt blootgesteld aan deze taal.”

Het verbaasde de onderzoekers dat het hersenactiviteitenpatroon van de geadopteerde Chinese meisjes die alleen nog maar Frans spraken, hetzelfde was als bij de meisjes die sinds hun geboorte nog Chinees bleven spreken. De neurale representaties die dit patroon ondersteunen, kunnen alleen in de eerste maanden van het leven zijn verworven. Dit patroon verschilde volledig van de eerste groep meisjes die vanaf de geboorte al Frans als moedertaal hebben.

De studie suggereert dat vroeg verworven informatie niet alleen wordt gehandhaafd in de hersenen, maar jarenlang onbewust de hersenen beïnvloedt, misschien voor altijd. Deze resultaten hebben vergaande implicaties die niet alleen het leren van talen betreft. Deze kennis gaat in tegen eerdere onderzoeken dat neurale representaties worden overschreven of verloren gaan in de hersenen na verloop van tijd.

De implicaties van deze bevindingen zijn verreikend, en openen deuren voor vragen met betrekking op zowel het opnieuw leren van een vroeg verworven, maar vergeten taal, alsook de onbewuste invloed van vroege ervaringen op latere ontwikkelingen.

Het onderzoeksrapport, ‘Mapping the unconscious maintenance of a lost first language’ verscheen 17 november in het wetenschappelijk tijdschrift ‘Proceedings van de Natural Academy of Sciences’ (PNAS).