tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Wilt u uw webshop uitbreiden naar Duitsland?

  • Geplaatst door TVCN |
  • 7-08-2013

Hebt u een goedlopende webshop en denkt u erover om deze uit te breiden naar Duitsland? Geen slecht idee want Duitsland behoort met 54 miljoen internetgebruikers tot de grootste e-commercemarkten van Europa. U dient echter wel met een aantal zaken rekening te houden om online succesvol te zijn in Duitsland.

Er zijn meer dan 300.000 webshops in Duitsland dus de concurrentie is enorm! Bovendien schijnen Duitse consumenten minder snel geneigd te zijn iets online te kopen dan wij Nederlanders en ze zijn ook behoorlijk kritisch. Dus als u voor een Duitse webshop kiest, is het van cruciaal belang dat u een geoptimaliseerde webshop hebt om überhaupt gevonden te worden en daarnaast ook vertrouwen te wekken. Onderstaand leggen wij de belangrijkste zaken uit waarmee u rekening dient te houden.

Kwaliteit boven prijs
Duitse consumenten zijn naar verluidt zeer kritisch: de kwaliteit van een product is voor hen belangrijker dan de prijs. Ook een overzichtelijke, goed functionerende webshop met een Duitse look and feel vinden zij belangrijk.

Duitse uitstraling
Bijna 85 procent van de Duitsers koopt niet online op buitenlandse sites. Zorg er daarom voor dat uw webshop volledig in het Duits vertaald is, dat u een Duits adres en telefoonnummer hebt en dat u zelfs een Duitse domeinnaam (.de) gebruikt, dus ook voor e-mailadressen.

Geloofwaardigheid
Duitse consumenten zijn niet alleen kritisch, maar ook sceptisch. Het is daarom raadzaam dat kopers de mogelijkheid hebben beoordelingen te lezen en geven en dat u een Duits webshop keurmerk krijgt. In Nederland kennen wij 'Thuiswinkel Waarborg', in Duitsland zijn er verschillende keurmerken, zoals 'TÜV safer-shopping', 'Eurolabel' en 'Trusted Shops'.

Betaalmogelijkheden
Duitsers zijn traditionele betalers. Zij houden er niet van vooruit te moeten betalen en bestellen liever op rekening. Ze betalen dan echter wel op tijd.

Wetgeving
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de consumentenwetgeving in Nederland en Duitsland, dus zorg ervoor dat uw algemene voorwaarden in orde zijn en dat u op de hoogte bent van alle wettelijke eisen met betrekking tot diensten, goederen, levering, verpakking etc. Dit zijn de belangrijkste wettelijke eisen:

  • U kunt vanuit een ander land verkopen in Duitsland, maar u moet een in Duitsland gevestigd, Duitstalig klantencontact bieden.
  • Sinds 1 augustus 2012 is een 'waarschuwing'-knop verplicht voor online aankopen waaraan kosten verbonden zijn.
  • De klant moet een orderbevestiging ontvangen die de koopovereenkomst en uw algemene voorwaarden bevat.
  • In de orderbevestiging moet bovendien worden vermeld dat dat de klant het recht heeft om de bestelling binnen 30 dagen na aankoop te annuleren en dat de klant het recht heeft het product binnen 14 dagen na levering te retourneren zonder opgaaf van redenen.
  • Online bestellingen moeten technisch gezien te corrigeren zijn.

En verder
Duitsers zijn formeler dan wij Nederlanders. Daarom is het belangrijk dat alle teksten (website zelf, algemene voorwaarden, e-mails etc.) formeel zijn en dat de klant altijd met 'u' wordt aangesproken. Een professionele, gekwalificeerde vertaler is daarom een 'must' voor het vertalen van al uw teksten. En bovendien is een (juridisch) vertaler niet alleen bekwaam in de bron- en doeltaal, maar ook nog eens op de hoogte van de wet- en regelgeving en de cultuur. Wij zijn u uiteraard graag van dienst met onze gekwalificeerde (juridische) vertalers Duits. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Wir wünschen Ihnen viel Erfolg!