tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Optimaliseer uw website voor zoekmachines

  • Geplaatst door TVCN |
  • 18-06-2013

Hoewel social media tegenwoordig heel belangrijk is om bezoekers naar uw website te leiden, is het nog steeds belangrijker om door zoekmachines gevonden te worden. Of beter gezegd, om hoog tevoorschijn te komen in de zoekresultaten. Op pagina 1, en dan met name in Google omdat dit toch de meest gebruikte zoekmachine is. Uw website moet dus geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. In internettermen wordt dit Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Hoe kunt u dat doen?

Zoekmachines zijn goed voor ca. 90 procent van (nieuwe) bezoekers op een website. Alleen al bij Google worden er maandelijks gemiddeld 11 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Nou kunt u natuurlijk bij Google adverteren via Google AdSense om bovenaan in de zoekresultaten (gesponsorde resultaten) te verschijnen, maar het is veel belangrijker dat uw website 'organisch' hoog scoort in de Google ranking. Dit houdt in dat uw website goed scoort in de zoekresultaten zonder dat u daarvoor de kas van Google spekt. Waarom dit belangrijker is? Omdat ca. driekwart van de mensen die actief zoeken op het internet niet klikt op de gesponsorde resultaten, maar op de organische resultaten! En dan wordt SEO dus zeer belangrijk.

SEO
Simpel gezegd houdt SEO in dat een website of onderdelen daarvan verbeterd worden/zijn ten behoeve van een betere ranking binnen zoekmachines. Uiteraard met als doel om het aantal (unieke) bezoekers te vergroten en daarmee meer potentiële klanten aan te trekken. SEO is echter helemaal niet zo simpel, er komt behoorlijk wat bij kijken. Het principe is dat uw website een flink aantal relevante trefwoorden bevat waarop u gevonden wilt worden. En deze trefwoorden kunnen op meer plaatsen worden doorgevoerd dan u zelf kunt bedenken. U zult in eerste instantie denken aan de teksten op uw website, maar het kan ook in de titels van elke afzonderlijke pagina, in de zogenaamde 'heading tags' (<h1>, <h2>,< h3>; we gaan dit niet eens uitleggen), in de 'ALT-tags' van afbeeldingen (de naam van een afbeelding, zichtbaar wanneer u er met uw muis overheen gaat), in de 'body tekst' van een pagina (gaan we ook niet uitleggen) en nog veel meer opties. Hiervoor dienen er vaak een groot aantal veranderingen doorgevoerd te worden voordat uw website 'SEO-proof' is. Deels kunt u dit zelf, maar voor een groot deel hebt u hiervoor een bedrijf nodig dat gespecialiseerd is in zoekmachineoptimalisatie. En daarnaast ook uw websitebeheerder die één en ander technisch gezien kan doorvoeren.

Zelf doen
Elke website is in principe gebaseerd rond een thema en dat is bepalend voor de trefwoorden. Dus wanneer u bijvoorbeeld een bakkerij hebt, dan dienen de trefwoorden binnen uw website betrekking te hebben op deze branche. Zoals gezegd is dit echter niet zo simpel. Met alleen het trefwoord 'brood' komt u er niet, hoe vaak u het woord ook herhaalt. SEO-experts besteden uren om de juiste trefwoorden te vinden die kunnen helpen bij de optimalisatie van de inhoud van uw website en daarmee de organische vindbaarheid vergroten. Wanneer u echter weet welke trefwoorden werken, dan kunt u zelf het nodige doen. Zo kunt u ervoor zorgen dat u de juiste trefwoorden herhaaldelijk gebruikt in de vaste teksten op uw website. Maar u kunt bijvoorbeeld ook een blog op uw website bijhouden waarin steeds weer de juiste trefwoorden worden gebruikt. Een blog moet dan wel met regelmaat bijgehouden worden, minstens één keer per week. Dit omdat 'spiders' (zoekmachinetools die het web doorzoeken) vaker langskomen bij een website die regelmatig wordt geüpdatet, dan bij websites die nooit worden geüpdatet.

Geen trucjes
In de loop der jaren zijn er tal van trucjes bedacht om een betere organische Google ranking te verkrijgen. Anno nu heeft dat echter steeds minder zin. Google verandert namelijk steeds haar formules voor de uitkomsten van zoekopdrachten. Dit om ervoor te zorgen dat 'spammerige' websites en websites die intro's volgooien met SEO-woorden weggefilterd worden uit de organische zoekresultaten. Werkelijk relevante inhoud is dus echt belangrijk. Voor ruim 10 procent van de trefwoorden toont Google nog maar zeven organische resultaten in plaats van tien. Daarnaast neemt ook de invloed van exacte namen en termen af. Dus wanneer iemand zoekt naar 'bakkerij', komt minder snel 'bakkerij.nl' naar voren. En teksten waarin het woord 'brood' twintig keer wordt gebruikt, zullen ook niet in de top tien verschijnen. Dit komt omdat er steeds meer websites zijn met teksten die puur gericht zijn op zoekmachines. Er wordt teveel nadruk gelegd op het zo vaak mogelijk noemen van trefwoorden, zonder dat de teksten inhoudelijk nog enigszins relevant zijn. Meer over websiteoptimalisatie kunt u lezen op mkbservicedesk.nl.

Internationale vindbaarheid
Wanneer u wilt dat uw website gevonden wordt door anderstaligen in Nederland of zelfs internationaal, dan is het verstandig om uw website ook in andere talen aan te bieden. In welke taal of talen hangt uiteraard af door wie of waar u graag gevonden wilt worden. Iedereen zoekt in eerste instantie in zijn eigen moedertaal en uit statistieken is gebleken dat bezoekers twee keer zo lang op een website blijven als ze content (inhoud) vinden in hun eigen taal. Bovendien zijn bezoekers vier keer meer geneigd iets te kopen op een site die communiceert in hun moedertaal. Over hoe u een meertalige website aanpakt, kunt u meer lezen in deze blog. Met 35 jaar ervaring en een dienstenpakket in zo'n 130 talen, spreekt het uiteraard voor zich dat TVcN u op dit punt van dienst kunnen zijn! Neem voor meer informatie gerust contact met ons op via 088 - 255 52 78 of vraag vrijblijvend een offerte aan.