tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Hoe meer talen kinderen spreken, hoe beter hun taalvaardigheid

  • Geplaatst door TVCN |
  • 19-12-2013

In de media horen we regelmatig dat kinderen uit minderheidsgroepen op school niet altijd goed meekomen in taal omdat zij thuis een andere taal spreken. Maar een nieuw Brits onderzoek heeft juist het tegengestelde bewezen. Kinderen in Groot Brittanniƫ met een andere moedertaal zouden juist ook goed in Engels zijn.

De 'School Language Survey' is een nieuwe methode die is ontwikkeld door de Universiteit van Manchester en werd uitgevoerd door het Multilingual Manchester-project onder leiding van professor Yaron Matras. Het projectteam interviewde eerder dit jaar 531 kinderen op twee lagere en twee middelbare scholen in Manchester. Volgens de professor heeft het onderzoek een krachtig potentieel om ons begrip over de rol van erfgoedtalen op scholen en gemeenschappen te veranderen.

Uit het onderzoek is gebleken dat het onderhouden van een thuistaal helemaal geen nadelig effect heeft op de Engelse vaardigheid van kinderen. Leerlingen van allochtone afkomst die hoog scoorden in de vaardigheidstest van hun moedertaal, scoorden ook hoog in de vaardigheidstest Engels.

In totaal werden 48 verschillende talen geregistreerd. De meest voorkomende waren Urdu, Somalisch, Arabisch, Bengali, Punjabi en Romani.

Professor Matras: "Ons team heeft een nieuwe registratiemethode van moedertaalvaardigheden van kinderen ontwikkeld, waardoor scholen een nauwkeuriger beeld krijgen van het taalrepertoire van kinderen."

Dit is volgens de professor belangrijk omdat Manchester de thuisbasis is van meer dan 350 bedrijven die afhankelijk zijn van taalvaardigheid van hun medewerkers om klanten wereldwijd te kunnen bedienen.

Matras voegt toe: "Onze nieuwe methode identificeert taalvaardigheden als een belangrijke economische hulpbron die kan helpen bij de voorbereiding van de volgende generatie werknemers. Het zal ook helpen bij het identificeren van een toekomstige generatie van leraren en mediators om de inclusie van leerlingen van minderheden en allochtone achtergrond te ondersteunen."

Het team ontdekte dat verschillende gemeenschappen hun thuistaal onderhouden doordat zij thuis worden gestimuleerd om te lezen. Anderen rekenen op door de gemeenschap gerunde aanvullende scholen, en weer anderen op het spreken van hun taal met familieleden.

Het hele onderzoeksrapport kunt u hier downloaden.