tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Kruidvat maakt grootste communicatieblunder

  • Geplaatst door TVCN |
  • 4-04-2012

Alles moet snel, sneller en snelst, ook bij tekstschrijvers en journalisten. Gevolg: tenenkrommende taal- en spelfouten in professionele communicatie. Sander Ruijsbroek, zelf copywriter, heeft tien opvallende fouten genomineerd voor zijn communicatieblunderverkiezing.

Dit heeft dan wel niet met vertaalblunders te maken, maar aangezien wij met onze tolk- en vertaaldiensten elke dag bezig zijn met taal, vinden wij dit toch de moeite waard om te vermelden!

Als tekstschrijver kan Sander Ruijsbroek slecht tegen ondermaatse communicatie. Ruijsbroek is een vakidioot pur sang. Hij startte de weblog Copytijgers.nl, waarop kleine tot tenenkrommende taal- en communicatieblunders worden gepubliceerd. Als gevolg van deze weblog kwam onlangs zijn boek 'Tampasta en nazi goreng: spel- en taalfouten in professionele communicatie' uit. Het boek gebruikte hij als aanleiding voor de communicatieblunderverkiezing op zijn weblog.

Ruim achthonderd lezers brachten de afgelopen weken hun stem uit op tien door Ruijsbroek geselecteerde communicatieblunders. De nummers één, twee en drie zaten erg dicht bij elkaar. De winnaar kreeg 146 stemmen, slechts twee meer dan de nummer twee. De winnaar van de communicatieblunderverkiezing is Kruidvat. In een folder stond een aanbieding van een automatische zeepdispenser van Dettol: 'Helpt de bestrijding van bacteriën tegen te gaan.' Met andere woorden: bacteriën verzekerd!

Supermarktketen Albert Heijn verwierf een tweede plek. De grootgrutter verspreidde over heel Nederland aanbiedingskaarten voor een wel heel speciale bonusaanbieding: kroepoep. De derde plaats is voor een folder waarin voorwerpen van alledag een nieuwe 'dementie' kregen.

Winnaar Kruidvat krijgt tien door Ruijsbroek gesigneerde exemplaren van zijn boek 'Tampasta en nazi goreng: spel- en taalfouten in professionele communicatie'.