Blog

Vijf scholen genomineerd voor ‘Prijs van de Duitse taal’

Geplaatst door tvcn | 12 maart 2012
Vijf scholen uit het voortgezet onderwijs en MBO zijn genomineerd voor de ‘Prijs van de Duitse taal’. Ze maken kans op de hoofdprijs van 7.500 euro. De scholen hebben op innovatieve wijze de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het vak Duits verbeterd. De Prijs van de Duitse Taal is een initiatief van de Actiegroep Duits.

De Actiegroep Duits, waarin het Duitsland Instituut Amsterdam, de Nederlands‐Duitse Handelskamer, de Duitse Ambassade in Den Haag en het Goethe‐Institut Niederlande samenwerken, maakt zich sterk voor de Duitse taal en geeft scholen die bijzondere projecten rond de Duitse taal bedenken met deze prijs een financiële steun in de rug. De genomineerde scholen zijn CSG Rehoboth uit Hoogezand, Landstede Office & Management uit Harderwijk, het Picasso Lyceum uit Zoetermeer, het ROC Nijmegen en het Vechtdal College uit Hardenberg.

Scholieren van deze genomineerde scholen kunnen dankzij hun enthousiaste leraren bijvoorbeeld films in het Duits maken en via internet met partnerscholen in het buitenland uitwisselen, elke dag de Duitse kranten bestuderen, met een eigen buddy Duitsland verkennen of op hun VMBO tweetalig onderwijs volgen. De in totaal 21 ingediende projecten zijn divers en initiatiefrijk. De plannen variëren van een leerlijn Landeskunde van klas 1 tot 6, een voorstel voor een eendaagse excursie naar Düsseldorf tot een toeristische markt over Duitsland. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de vier Actiegroep‐partners onder leiding van Erwin de Vries, voorzitter van de sectie Duits van de Vereniging voor leraren in Levende Talen. De juryleden letten bij de beoordeling vooral op de overdraagbaarheid en het niveau van de projecten. Ook originaliteit en realiseerbaarheid staan boven aan de wensenlijst.

De winnaar wordt bekendgemaakt op de 'Dag van de Duitse taal' op 19 april 2012 tijdens een evenement van de Actiegroep op het Deltion College in Zwolle.

Op http://www.machmit.nl/web/acties/ zijn de projecten van de genomineerde scholen uitgelicht.

Zie ook: Groeiende belangstelling voor de Duitse taal