tvcn Tolk - en Vertaalcentrum Nederland

Vragen of tolk reserveren?

Bel: 088 255 52 22

Verpleegkundigen reageren op afschaffen tolkenvergoeding

  • Geplaatst door TVCN |
  • 17-01-2012

Ook verpleegkundigen vinden het in hun werk lastig dat de tolkenvergoeding in de zorg is afgeschaft. Op Nursing.nl, een community voor verpleegkundigen wordt ook stilgestaan bij dit onderwerp. Nursing wil de knelpunten voor verpleegkundigen in beeld brengen en vroeg haar lezers wat het afschaffen van de tolkenvergoeding voor hen in de praktijk betekent.

Enkele reacties:

Aline vertelt dat ze op het werk nu gebruik maken van Google Translate via een iPad. Aline geeft wel toe dat het niet de meest snelle en effectieve manier van communicatie is, maar dat de boodschap zo wel duidelijk wordt gemaakt.

"Het helpt als je in een multicultureel team werkt", zegt Katia. "Dan kun je een verpleegkundige uit de eigen cultuur naar de patiënt sturen. Zolang dit nog niet zo is, is het echt een schande dat de tolkentelefoon is afgeschaft. Wie spreekt nog over kwaliteit van zorg?"

Jos is verpleegkundige in de buurtzorg en heeft een instabiele, Somalische dame met diabetes als patiënt. De vrouw is een alleenstaande moeder van drie kinderen die nauwelijks Nederlands spreekt. Het kost Jos moeite om alles duidelijk te krijgen en heeft geen idee hoe hij dat zonder tolk moet gaan doen. Volgens Jos kan het tegen de tijd dat de vrouw Nederlands spreekt en zij elkaar begrijpen, al lang zijn misgegaan met zijn patiënt. Jos heeft naar eigen zeggen de tolk echt nodig.

Kim pakt het anders aan en is zelf een aan een cursus Turks begonnen. Niet alleen vanwege het nieuws dat de tolkentelefoon vergoeding afgeschaft zou worden, maar het was wel de doorslaggevende factor. Kim heeft in het ziekenhuis waar zij werkt te maken met vrij veel allochtone patiënten, maar ook regelmatig met toeristen of illegalen met matige kennis van de Engelse taal. Het werken met de tolkentelefoon vond zij altijd zeer prettig en ze betreurt het dan ook dat dit nu zo bemoeilijkt wordt. Ze zegt: "Want ook al heb ik plezier in mijn huidige talencursus, echt zoden aan de dijk zet het nog niet…"

Tot nu is er slechts één positieve reactie op het bericht van Nursing. Deze kwam van 'Zuster86'. Haar werkgever gaat de kosten van de tolk vergoeden. Kijk, dat zouden er meer moeten gaan doen want de kans dat de patiënt zelf een tolk gaat vergoeden is vrij klein!

Bron: Nursing.nl